Vragen goudsmeden


Heeft u vragen over het goudsmeden, dan stel ik u in de gelegenheid deze hier te stellen. Snel en eenvoudig kunt u kunt u gebruik maken van de digitale Helpdesk. De door u gestelde vraag zal zo spoedig mogelijk persoonlijk door mij worden beantwoord. Het antwoord is boven uw gestelde vraag terug te vinden.

Na het plaatsen van uw vraag wordt u nog gevraagd een getal in te vullen. Dit getal is de uitkomst van de som erboven. Dus niet de code natypen, alleen de uitkomst invullen.


Stel een vraag aan de helpdesk!


*

Captcha Captcha Reload

49 berichten onder Vragen goudsmeden

  1. goud-smeden.nl schreef:

    Het goud kun je losmaken van de stenen. Eventueel stukjes kapot slaan met een hamer. Het goud dat je dan hebt liggen kun je gewoon weer omsmelten. Het eventuele steengruis gaat niet in het smelt zitten.

  2. Ingrid schreef:

    Goud naast de mal gekomen op de stenen vd oven. Kan ik het goud nog een keer smelten en weer gieten?

  3. goud-smeden.nl schreef:

    Een talentje op de site. Het klopt helemaal zoals je het hebt bedacht. Ik zal het wel nog een beetje toelichten.
    Goud op zilver solderen kun je inderdaad met zilversoldeer doen. Is ook nog goedkoper. De techniek heet hardsolderen. Wat je waarschijnlijk vraagt is of je hardsoldeer kunt gebruiken met als codering HARD. Er is nl. extra hard, hard (code 7), middel (code 5) en zacht (code 3) te koop. Dit geeft de hoogte van het smelttrajecten aan. Wanneer je hard wilt gebruiken gaat dat prima. Zorg er wel voor dat je de soldeernaad van de ring aan de andere kant hebt als dat het plaatje goud gesoldeerd wordt. Zelf werk ik het liefst met middel. Bij hard ligt het smeltpunt wat dichter bij het smeltpunt van het edelmetaal en vloeit iets minder lekker door. Maar dat is persoonlijk.
    Wat betreft de pen voor de parel. Je kunt door en door de ring een gat boren. Er een pen doorheen steken en vanaf de binnenkant van de ring solderen. Daarna binnenkant het overtollige weg vijlen. Dan het staafje op lengte knippen. Je kunt ook i.p.v. dit alles ook een gaatje niet door en door boren maar alleen een stukje in het oppervlak. Dan het staafje in het boorgaatje drukken en solderen. Of de kopse kant van de draad haaks vijlen. Borax aan dit oppervlak doen, warm maken en een pioentje soldeer aan de onderkant tegen het draadje plakken. Dan Borax op de te solderen plek doen. warm maken en wanneer de soldeerplek goed warm is het draadje met soldeer op de juiste plek met de hand erop zetten. Stil houden en de brander wegtrekken. Even wachten en klaar. Ook deze methode is prima te doen en geeft een stevige verbinding. De meeste stevigheid hebben de vorige twee methode. Alles eerst afwerken en polijsten en helemaal aan het einde pas de parel erop lijmen.
    Succes!

  4. Gevens Famke schreef:

    Goedenavond,
    ik ben Famke, ik ben edelsmid in spe, ben nog maar 15 jaar,

    ik sterling zilver ring 3 mm breed ik zou er een gebogen plaatje van 18 kr
    roodgoud willen oplassen en in center een zilveren staafje van 1 mm om een
    Akoya parel in te lijmen,
    mijn vraag is kan ik dat roodgoud plaatje aan de zilver ring lassen met hard soldeer
    ZILVER ? en mag ik een gaatje in de ring boren van 1 mm waar ik dan het staafje plaats en ook las aan het zilver
    groeten Famke

  5. goud-smeden.nl schreef:

    Als goudsmid kom ik regelmatig barnsteen tegen. Al ben ik geen stenenslijper weet ik wel ongeveer hoe je ermee kunt omgaan. Het is een zachte steen (versteend hars) en je kunt het met een vijl vijlen. Gebruik er wel een aparte vijl voor. Dan blijven je vijlen voor je goud en zilver lekker scherp. Een andere mogelijkheid is om te slijpen met je carborundumsteen. Na het vijlen of slijpen kun je het met schuurpapier verder afwerken. Als dit klaar is kun je het al in de zetting plaatsen en met sieraad en al polijsten. Dat gaat prima. Net als bloedkoraal. Daar kan dit ook bij. Na afloop met warm water en afwasmiddel schoon borstelen. Geen ammoniak erbij gebruiken. Kan soms de steen laten verkleuren.

  6. Jolanda schreef:

    Beste Addy,
    Heb je tips voor het werken met barnsteen? Ik heb een aantal mooie brokken en geslepen stukken die ik wil gebruiken. Waar moet ik op letten en kan je beschadigingen zoals krassen en oneffenheden wegwerken?

  7. goud-smeden.nl schreef:

    Het voordeel om als goudsmid te werken is de veelzijdigheid en je creatieve vrijheid. Het nadeel is dat het lastig is er een beetje mee te kunnen verdienen. Ook moet je in de gaten houden dat je niet alleen maar in je atelier zit maar ook onder de mensen blijft komen.

  8. anouk schreef:

    wat zijn voordelen en nadelen van dit werk?

  9. goud-smeden.nl schreef:

    Wanneer je de uitslag van de mantelring uit plaat hebt uitgezaagd ga je smeden. Dit doe je door een bolpons met de gewenste bolling met as tussen de bekken (beschermd met plaatjes koper) van een bankschroef te klemmen. De bolling steekt dus naar buiten en ligt vrij. Leg de cirkelvormige uiteinde van de scheen vlak op de bolpons en smeed rustig de vorm. Het werkstuk moet iedere keer goed dragen op het oppervlak van de bolpons. Je beweegt het materiaal onder de hamer door en niet andersom. De smeedhamer komt dus iedere keer op de zelfde plek op de bolpons. Smeed zo ook de andere kant in vorm. Daarna smeed je het verloop van de gesmede bolling naar de scheen toe op de zelfde wijze zover als gewenst.

    Je tweede vraag is mij niet helemaal duidelijk. Ik denk dat je vraagt of je zilver- of goudgranules kunt voorbehandelen voor het granuleerproces door zuur te gebruiken dat verontreinigd is met ijzer. Dat heb ik nooit uitgeprobeerd maar dat lijkt mij zo niet te werken. Je vervangt dan eigenlijk het (in mijn geval) de koperzoutoplossing door een ijzeraanslag dat in het zuur neerslaat. Ik weet dat koper en zilver bij 730 graden C samen willen smelten (blz. 130). Geen idee wat deze ijzeraanslag doet. Zilver en goud worden niet voor niets gelegeerd met koper en niet met ijzer.

  10. Jolanda de Vilder schreef:

    Ik heb nog een vraag over het maken van een mantelring. Heb je daar informatie over. De uitslag berekenen lukt wel maar hoe je hem het best kunt vormen daar worstel ik een beetje mee.

    En ook een vraag over granuleren, ik hoorde dat als je ijzer in je afkook zuur doet en daarna je werkstuk op die manier kunt voorbereiden voor verhitting. Heb je daar ervaring mee?
    Groetjes,
    Jolanda

  11. goud-smeden.nl schreef:

    Het groter maken van trouwringen kunt u bij plaatselijke juwelier en/of goudsmid laten uitvoeren. Wanneer er nog niet eerder een stukje is tussen gezet en er geen stenen in de ring zijn geplaatst kan de ring naar maat worden opgerekt. Wel moet de scheen dan niet te dun zijn. Iedere ringmaat groter is een velenging van 3,14 mm van de scheen. Kan het niet worden opgerekt dan wordt een stukje goud tussen gesoldeerd. De kosten moet u even vragen aan die het mogelijk gaat doen voor u.

  12. J.W.M.Beuger schreef:

    Mijn vrouw en ik willen onze gouden trouwringen groter maken door inlassen van wat goud. Waar kan dat en wat kost het?

  13. goud-smeden.nl schreef:

    BesteAldegonde:

    Vervelend dat dit gebeurt. Ik zal van begin tot eind aangeven hoe je zou moeten werken.
    Daarbij ga ik ervan uit dat er alleen 18 krt. Geelgouden trouwringen zijn gesmolten. Witgoud is nl. lastig te recyclen. Ook het bijvoegen van ander goud bij je trouwringen kan ongewenste verontreinigingen met zich mee brengen.

    Smelt de ringen goed vloeibaar.
    Giet deze bij voorkeur uit in een ronde staafvorm (gietijzer)
    Zorg dat dit gietijzer voorverwarmd is. Als je je hand erboven houdt moet de wwarmte er goed af stralen.
    Gebruik van extra smeltzout e.d. zou niet nodig moeten zijn maar kan geen kwaad.
    Na het gieten de staaf in het zuur schoon laten worden, goed afspoelen en eventueel even in de ammoniak om het restzuur zeker te neutraliseren. ( Dit telkens na in het zuur te hebben gedaan doen. Ik schrijf het hier verder er niet meer bij). Het is ter bescherming van de walsrollen.
    Weer afspoelen met kraanwater en 100% droogmaken. Ook je handen.
    Dan de staaf vierkantig voorsmeden met de vin van een smeedhamer.
    Gloeien en niet te koud. Er moet echt net een oranje gloed op het goed ontstaan.
    Afschrikken in water of spiritus en weer in het zuur …….
    Dan eerst octogoon walsen. Let daarbij goed op dat telkens de zelfde voorkant van de staaf als eerste door de walsrollen gaat. Stop de voorgesmede staaf met de hoek naar boven tussen de opengedraaide walsrol en draai de walsrollen naar elkaar toe (dit noemen we het nullen)
    Haal de staaf eruit en draai de walsrollen +/- 5 minuten in de stand van de klok vaster. Wals de staaf. Draai de staaf 90 graden en wals zo de staaf nog eens. Nu is de staaf weer symmetrisch. Draai dan pas de walsrollen weer 5 minuten in de stand van de klok. Wals in deze stand weer twee keer enz. enz..
    Je moet zonder problemen de staaf 50 % langer kunnen walsen. De grens ligt nl. ongeveer op 60 %. Bij zilver 80 %.
    Gloei de draad weer tot aan een (net ) oranje aanloopkleur. Afkoelen, nooit heet in het zuur. Daarna weer in het zuur enz. enz.
    Blijf telkens goed de 90 graden draaien met het walsen, doe telkens de voorkant van de staaf als eerste weer tussen de walsrollen enz. enz.
    Wanneer je dit allemaal consequent zo doet moet het echt allemaal lukken. Zo niet dan zijn je trouwringen vooraf al bros geweest. Als smeltpoeder dan niet werkt om het goed te krijgen en enkele keren smelten niet helpt ……..
    Kun je overwegen om de trouwringen te gieten met de Delftse gietmethode….

    Ik hoop dat je het zo gaat redden.

  14. Aldegonde Devillé schreef:

    Beste,
    Ik ben een beginnende goudsmid en heb problemen bij het walsen van gesmolten trouwringen 18K. Na een paar keer gewalst te hebben 4x en terug uitgegloeid ook 4x komen er kleine scheurtjes in het metaal wanneer ik dit wil buigen breekt het metaal. Heb al verschillende malen herbegonnen. Ik smelt met een handbrander met grote kop met een mooie blauwe vlam. Ik gebruik smeltpoeder en nu de laatste kaar heb ik ook een beetje poeder gebruikt auropurifax dat het goud extra reinigt. kan jij me helpen? Van dit goud moet ik een nieuwe trouwring maken tegen 5 augustus!!!!! Ik ben ten einde raad en nog nooit voor gehad.

  15. goud-smeden.nl schreef:
  16. goud-smeden.nl schreef:

    Hallo Thomas

    Het beste werkt het alsvolgt:

    Neem een smeltbakje. Leg daarin een klein stukje toilelpapier van bijvoorbeeld 50×50 mm. Heb je meerlaags papier trek daar dan enkel 1 laagje vanaf. Leg dit laagje midden in het smeltbakje. Meng door je goudkorreltjes een klein beetje Boraxpoeder. Strooi dit mengsel midden op het laagje papiertje dat in de smeltkroes ligt. Neem 1 punt van het papiertje en vouw dat voorzichtig over het bergje goud heen. Duw het hoekje heel voorzichtig met een natte penseelpunt met Boraxwater iets vast op het goudbergje. Doe het zelfde met de hoek overliggende hoek van het papiertje. Daarna de andere twee punten ook. Zorg dat het papier amper wordt aangeraakt zodat het niet scheurt. Laat er dan nog wat extra Boraxvocht op druppelen. Het natte pakketje kan nu met een vlam heetgestookt worden. De borax zorgt ervoor dat alles bij elkaar blijft. Er ontstaan kleine gouden bolletjes die elkaar steeds meer gaan opzoeken waardoor er grotere bolletjes ontstaan. Stilaan verbrand het papier maar dan is het goud al dusdanig (half gesmolten) dat het niet meer “verwaaid” . De eventuele kleine vonkjes die omhoog fladderen zijn geen stukjes goud maar stukjes verbrand papier.
    Doorverhitten. Door de smeltkroes te bewegen breng je het gesmolten goud in beweging (als wijn in een glas). Zo kunnen alle restjes nog niet goed gesmolten goud worden “opgehaald” tot er 1 plasje goud is ontstaan.
    Laat dit dan eerst weer stollen. Daarna kun je de borax in de smeltkroes opwarmen zodat het vloeibaar wordt en dan het goud (dat dan nog gestold is gebleven) er met een vuurpincet eruit halen. Schoonmaken in de Vitrex en klaar.
    Als je het boek Goudsmeden bij de hand hebt staat deze methode uitgelegd op blz.21.

  17. thomas mestrum schreef:

    Beste,

    Sinds enige tijd heb ik als hobby goudzoeker.
    Hoewel het gevonden goud niet groot is, vaak kleine platte stukjes van het formaat speldenknop, heb ik inmiddels een hoeveelheid waarvan ik denk dat het smelten wel makkelijker bewaren is.
    Kunt u wellicht aangeven wat voor mij als amateur en met mijn vader als zilversmid haalbaar is om het goud zou zuiver mogelijk en zonder dat het goud weggeblazen wordt kan smelten?

    Mijn vader is inmiddels klaar met werken maar heeft wel nog een werkbank en klein materiaal zoals een branden enz voor het fijne juwelierswerk.
    Kunt u adviseren welke materialen ik zou kunnen en welke ik moet aanschaffen?

    Graag uw advies hierover van de laatste ontwikkelingen en materialen
    Alvast bedankt,

    Thomas Mestrum

  18. Erica Takens schreef:

    Hai,
    We wilden het volgende vragen; onze dochter is geslaagd voor de goudsmid opleiding in schoonhoven. Nu wilden we voor haar een werkplaats maken in huis. Nu is onze vraag , welke inboedelverzekering dekt het om een gasfles in huis te hebben? Onze eigen verzekering wil het niet doen.
    Hoe doen thuis werkende goudsmeden dit?
    Met vriendelijke groeten, Erica

  19. goud-smeden.nl schreef:

    Dat is inderdaad de terugslag van de zuurstof. Waarschijnlijk draai je de kraantjes niet in de goede volgorde terug. Als je de brander aanzet doe je eerst het gas open. Je steekt het gas aan en draait het zuurstof dan pas erbij zodat er een mooie blauwe vlam ontstaat. Als je stopt dan draai je eerst de zuurstofkraan van de brander helemaal dicht. De gasvlam brandt dan nog als een gele vlam. Dan draai je de gaskraan van de brander pas dicht.

  20. elise jansegers schreef:

    Beste

    Mijn little torch brander geeft een knal. Dit gebeurt meer en meer, net als ik wil beginnen hoor ik steeds die knal. Dit zal een terugslag zijn?

    Wat doe ik fout? En hoe kan ik dit verhelpen?

    Met vriendelijke groeten

    Elise Jansegers

  21. goud-smeden.nl schreef:

    Hallo Rico

    Tweedehands wordt er zo af en toe op bijv. marktplaats wel wat aangeboden. Wil je nieuw kopen dan zou ik zelf bij Fischer of Smalz (beide in duitsland) kopen. Als ik nog goed op de hoogte ben is Herens en Herens in Schoonhoven een Nederlands verkooppunt voor Smalz.

  22. Rico schreef:

    Ik wil de verloren was methode gaan doen maar waar kan ik hier in Nederland een giet centrifuge kopen (slingergieter) of moet ik dat vanuit Amerika bestellen.

  23. goud-smeden.nl schreef:

    Hallo Peggy

    Een zilveren knop van 2 mm materiaaldikte is een beetje dik denk ik. Dat is vrij lastig te maken en dat hoef je niet van kit te voorzien. Waarschijnlijk bedoel je 0,2 mm dik. Op zich maakt dat niet uit voor je vraag “hoe het gevuld kan worden met lak”.
    Het vullen met lak gaat relatief eenvoudig. Zet de wandelstok voorzichtig vast in een bankschroef met de punt naar boven waar de zilveren knop op moet komen. Bescherm vooraf de bekken van de bankschroef met een doek om beschadiging aan de wandelstok te voorkomen. Leg ook een natte doek klaar waarmee je straks de verwarmde knop meteen aan kunt duwen. Dan verbrand je je hand niet.Leg de lak tussen een theedoek en sla met een hamer het in kleinere stukjes. Pak met een kruispincet het randje van de zilveren knop vast. Vul de opening met de lak. Verwarm met een bolle vlam van je brander of met een spiritusvlammetje (olielampje gevuld met spiritus) de zilveren knop. Doe dit heel rustig. Probeer te voorkomen dat de lak gaat koken. Vul telkens lak bij. Haal regelmatig de knop van de vlam weg om de lak de tijd te geven iets af te koelen waarbij het stroperiger wordt. Wanneer er voldoende lak in de knop zit pak je vlug de knop aan met de vochtige doek en drukt deze in 1 beweging op de wandelstok. Stevig aandrukken en niet bewegen. De overtollige lak loopt er uit. Je kunt ook nog snel even de stok omdraaien en extra aandrukken. Niet meer bewegen en even af laten koelen. De overtollige lak is na afkoelen met de nagels weg te krabben.

    Succes!

  24. Peggy Averson schreef:

    Beste Addy,
    Ik ben bezig met een bolle en holle knop voor een wandelstok. Het zilver is 2 mm dik en voor de stevigheid moet dit opgevuld worden. Als tip heb ik gekregen om dit met messenkit te doen. Alleen vloeit de messenkit bij het opwarmen niet zoals ik wil.
    Enig idee wat ik hieraan kan doen?
    Alvast dank voor het meedenken!

  25. goud-smeden.nl schreef:

    Hoi Ankie;

    Dat kan iedereen gebeuren. Ik heb zojuist bij mijn eigen wals gekeken en die kan ik niet te ver opendraaien omdat er een soort van stop op zit. Mijn vorige wals daarbij kon het volgens mij wel. wanneer je de rollen te ver van elkaar hebt gedraaid moet je ze eerst goed evenwijdig van elkaar terug leggen. Om de rollen weer naar elkaar te draaien draai je uiteraard het wiel waarmee de rollen los zijn gedraaid weer de andere kant op. Maar dit lukt je zo te lezen dus niet. Druk met de hand de bovenste walsrol EVENWIJDIG aan de andere naar beneden en draai ondertussen aan het grote hengsel van de wals. Zeer waarschijnlijk zullen de tandwielen weer in elkaar grijpen waardoor de rollen weer naar beneden gaan. Zou zo moeten lukken.

  26. Ankiedegroot schreef:

    Beste addy, ik ben dus voor het eerst op dit forum,
    Excuus had er beste addy boven moeten zetten!
    Wat heel erg stom is, is dat ik het bij mijn eigen wals heb gedaan en daarna in het leslokaal van een collega!
    Omdat ik dacht dat die anders was en dat het me geen 2 keer zou gebeuren…
    ik moet dus 2 walsen herstellen en wel zo snel mogelijk want zaterdag komen er al weer cursisten… Ik schaam me dood!
    Groetjes ankie

  27. Ankiedegroot schreef:

    Ik heb mijn wals te ver opengedraaid en krijg hem niet terug in positie, wat moet ik nu doen? Is er ergens op het internet een handleiding te vinden hoe je het weer terug naar beneden krijgt?
    Groetjes ankie
    06.21449893

  28. Loes schreef:

    Beste Addy,

    Een paar jaar geleden heb ik je boek aangeschaft. De deeltijdopleiding in Schoonhoven heb ik inmiddels afgerond. Nog nooit heb ik met een kastenijzer gewerkt! Recent heb ik er een aangschaft, maar een handleiding is er niet bij en voor mij wijst het zich ook niet vanzelf. In jouw boek kan ik ook geen foto,s en beschrijving vinden. Misschien kan je me uitleg geven.

    Vriendelijke groet,
    Loes

    Beste Loes;

    Toch komt er wel een kastenijzer in het boek Goudsmeden voor. Op bladzijde 29 de foto met nr. 5 erbij genoteerd. Het is in mijn atelier ook het enige kastenijzer dat ik heb en nodig heb. Wil ik een ovale vorm dan maak ik van de gemiddelde diameter eerst met een rond kastenijzer een ronde kast. Deze smeed ik dan daarna ovaal. Wil ik een achtkantige kast dan maak ik deze uit een uitslag. Ook dan heb ik geen kastenijzer nodig. Zo’n uitslag maak je ongeveer zoals op blz. 25 alleen bestaat de verdeling aan de bovenkant uit langere stukjes dan aan de onderkant. Zo ontstaat een conisch zetkast. Bij achtkant heb je dus wel acht stukjes boven en acht kortere stukjes onder. Met zo’n uitslag kun je eigenlijk alle vormen maken. Zo hoef ik en heb ik alleen maar voor ronde conische vormen een kastenijzer. Wat verder nog een klein nadeel is is dat de conische vorm van een kastenijzer al bepaald is. Wil je het schuiner of juist rechter hebben dan kan dat niet. Ook moet je vaak toch al eerst een uitslag maken voor de basisvorm om het daarna in een kastenijzer in vorm te kunnen slaan.

  29. Renée Sys schreef:

    Hallo, ik heb hier al veel antwoorden op mijn vragen gevonden, dank je daarvoor! Ik heb een vraag over het aansluiten van propaan en zuurstoffles op een universele branderkit, zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten ivm met de druk. Hoe stel je de drukmeters juist af? De branderkop, de slangen, terugslagkleppen en meters zijn al gemonteerd in de winkel, ik moet ze enkel nog op de flessen aansluiten… Maar ik heb precies toch wat schrik dat het net daar fout zal gaan… Groetjes, RenĂ©e

    Dag Renée;

    Als eerste mijn excuses voor deze later reactie. De website heeft last van een storing. Daar wordt aan gewerkt.

    Als antwoord op je vraag.

    Zoals ik het lees is alles bij de leverancier aangesloten. Daar hoef je je dan geen zorgen over te maken. Houd de houdbaarheid van de slangen in de gaten. Op tijd weer vernieuwen. Wanneer de de drukregelaar aan de zuurstoffles schroeft en gewoon goed aandraait is alles i.o. Controleer na aansluiten of alles goed dicht is. Dat kun je het beste doen door op de koppelingen van en de gasfles en de zuurstoffles zeepsopwater te smeren. Ontstaan er belletjes dan moet je het nog iets verder aandraaien. Uiteraard wel de flessen opendraaien bij deze controle.
    wat betreft het instellen van de druk.
    Draai de druk net iets open van het gas en de kraan van je brander helemaal. Steek het gas aan. Je hebt dan een gele pluim. Deze zal afhankelijk van de branderkop tussen de 50 en 100 mm lang zijn. Let daarbij op dat de gele pluim helemaal vanaf de branderkop vertrekt en niet eerst een stuk waar je niets ziet en dan pas de gele pluim. In dat geval staat de gasdruk te hoog. Als het gas is afgeregeld kun je het zuurstof afregelen.
    Zet de brander uit. Draai de zuurstoffles open. Laat dan minimale druk oplopen op de drukmeter. Dit is meestal al genoeg.
    Draai dan eerst de gaskraan van de brander open, steek het gas aan en draai dan pas de zuurstofkraan van de brander open. Je zult zien dat je met de minimale zuurstofdruk en de zuurstofregelknop van de brander de vlam mooi tot een blauwe vlam kunt afstellen. Mocht blijken dat de vlam toch aan het einde er nog geel uitziet. Dan eerst de zuurstof uit, dan het gas uit van de brander. De zuurstofregelaar een klein beetje hoger zetten en dan weer…. gas opendraaien en aansteken, zuurstof erbij draaien met de knop van de brander en klaar.

    En let op dat je je brander altijd op deze wijze aan en uit zet. Anders kan de vlam naar binnen slaan. Je hebt zoals ik lees beveiliging op je slangen zitten dus dat is prima geregeld. Bij vlamterugslag hoor je een keiharder knal. Dan slaat de vlam een stukje terug in de slang. Door je vlammendovers kan dat verder geen kwaad maar probeer dit te voorkomen.

  30. goud-smeden.nl schreef:

    Hallo Ineke;

    Tegenwoordig hebben verwarmingsketels maar ook de gaskachels een gesloten systeem. Daarmee wordt bedoeld dat voor de verbranding van de vlam er geen lucht vanuit de ruimte gebruikt wordt. De ketel en de kachel haalt verse lucht van buiten via een zijaanvoer in het schoorsteentje. Vanuit het centrum van het schoorsteentje gaan de verbrandde gassen weer naar buiten. Alles wat er binnen in het atelier gebeurd heeft zo geen enkele invloed op de verbranding voor de verwarming.
    Bij een houtkachel wel. Daar wordt de zuurstof voor de verbranding gehaald uit de lucht uit het atelier.
    Bij het gebruik van zuurstof is het normaal gesproken allemaal goed geregeld. De flessen zijn op veiligheid gekeurd en behoren volgens voorschrift te worden gebruikt. Gebruik een terugslagventiel en draai zowel je zuurstofkraan van de brander als de hoofdkraan van de zuurstoffles dicht. Dit geldt ook voor je gasfles.
    Controleer ook altijd bij het aansluiten van gas en zuurstofflessen of de verbindingen goed dicht zijn. Dat doe je eenvoudig door een zeepsopje erop te smeren. Ontstaan er bellen dan zit de sluiting niet goed dicht.
    Houd ook het jaartal van de slangen in de gaten en vervang ze op tijd.
    Wat ook wel slim is om een zuurstofconcentrator te gaan gebruiken. Dat is veel goedkoper in gebruik en een gereviseerde kost ca. 150,- in aanschaf. Deze haalt zuurstof uit de lucht waardoor er wel een permanente beluchting moet zijn in je atelier. Een raampje op een kierstand of zo is al voldoende.
    Toch kan het gebeuren dat je tijdens het werken een waakvlammetje met gas aan je brander hebt zitten die onverwacht uitwaait. Er zal dan wat gas onverbrand wegstromen. Ben hier wel alert op. Daarom lijkt mij een houtkachel in je atelier niet zo’n voor de hand liggende keuze.
    Natuurlijk hebben je branders ook open vlammen maar dat is toch anders dan een permanent brandende houtkachel.

  31. Ineke Konijn schreef:

    Ik heb al jaren geleden mijn meesterteken gehaald en wil weer gaan edelsmeden.
    Ik ben van plan volgend jaar een atelier te gaan bouwen maar heb een paar vragen t.a.v. het gebruik van een zuurstof brander bij het aanleggen van de verwarming.

    Vraag: Aan welke eisen moet de verwarming in mijn atelier voldoen?
    Kan ik met een gaskachel gaan werken of moet ik een centrale verwarming aanbrengen? Kan ik ook een houtkachel in mijn atelier plaatsen.

    Graag hoor ik van u.

    Ineke Konijn

  32. goud-smeden.nl schreef:

    Beste Anouk;

    Ook de wastechnieken komen voor. In het hoofdstuk gieten (blz. 105-126) wordt ook het hele slingergietproces behandeld. Dit proces bestaat o.a. uit het maken van wasmodellen. Modellen kunnen ook met de hand uit vijlwas gemodelleerd worden en dan in gips worden gezet of als model in het Delfts gietzand worden gedrukt om daarna af te gieten. In het laatste geval kun je het model telkens hergebruiken.

  33. Anouk schreef:

    Beste meneer heer van der Ven,

    Graag zou ik willen weten of er ook wastechnieken behandeld worden in het boek.

    Met vriendelijke groet,

    Anouk

  34. goud-smeden.nl schreef:

    Beste Lars;

    Met dergelijke branders moet je inderdaad zilver kunnen smelten. Probeer eerst 10 gram te smelten, dan steeds iets meer. Zo kom je erachter wat de capaciteit van je brander is. Waarschijnlijk zal dat ongeveer 20 a 30 gram per keer zijn. Let wel op dat het smelten van puur zilver een stuk lastiger zal zijn omdat daarvan het smeltpunt hoger ligt. Maar ik ga ervan uit dat je 925/1000 of 835/1000 zuiver wilt smelten. Dat zou moeten lukken. Borax gaat het oxideren van het koper in de zilverlegering tegen en zuivert het smelt van eventuele aanwezige vreemde stoffen. Het heeft niet echt veel invloed op het smelten op zich. Wel dat het mooi naar elkaar toe trekt wanneer het gaat smelten.
    Ik denk dat we het meer in de techniek van het smelten moeten zoeken.

    Smelt op bijv. een gasbetonblok. Deze zijn eenvoudig zelf in stukken te zagen. Plaats er 1 op de tafel, 1 als achterwandje en 1 als zijwandje. Eventueel bovenop nog een stuk. Zo blijft de warmte goed waar het moet zijn. Zorg voor een goede afstand van de vlam t.o.v. het zilver. De bodem van de smeltbak moet je OVERAL kersrood stoken, ook waar je het smelt straks uit gaat gieten. Stook alles goed rood! Let niet teveel op je zilver, dat gaat vanzelf mee. Wanneer het zilver gaat smelten beweeg het dan in het smeltbakje alsof je wijn of cognac in een glas laat rondlopen. Blijf het smelt bewegen. Je zult nu merken dat het steeds vloeibaarder wordt. Ga nog even door met smelten tot het smelt echt goed waterig is geworden. Dan uitgieten en snel doorgieten, niet treuzelen maar in een beweging.
    Mocht je er toch nog teveel problemen mee hebben dan help het wanneer je in een houtkoolblokje smelt. Dit blokje geeft nl. warmte terug aan het smelt en onttrekt geen warmte. Maar het zou moeten lukken met een smeltbakje van charmotteklei…

  35. Lars schreef:

    Goedemiddag,

    Ik heb een probleem met het smelten van zilver. Ik heb een hobby brander gekocht op butaan gas en een smeltbakje. Als ik het zilver probeer te smelten vloeit het wel iets uit alleen word het niet volledig vloeibaar waardoor ik het helaas niet kan gieten. Ik gebruik ook borax tijdens het smelten. Heeft u enig idee hoe ik het zilver goed vloeibaar kan krijgen?

    Mvg,
    Lars

  36. goud-smeden.nl schreef:

    Beste hr. van Doorn;

    Bij een gietijzer voor staf te gieten met een hoogte van 80 mm heb ik zelf het probleem niet aan de hand gehad. Wel met de hogere gietijzers van bijv. 160 mm. Bij deze gietijzers kan het gebeuren dat de lucht in het gietkanaal niet snel genoeg eruit kan en het smelt een gedeelte insluit. De ingesloten lucht wordt heter en kan het smelt er dan als het waren uit ploppen. Zet daarom hoge gietijzers altijd schuin met de opening naar het smeltbakje toe. Zo kan aan de achterkant van het gietkanaal de lucht weg. Met het uitgieten moet je altijd goed doorgieten maar overdrijf bij deze gietijzers niet want ook dan kan het gebeuren dat je lucht in het kanaal insluit.

  37. Jaap van Doorn schreef:

    Zo af en toe loop ik tegen het volgende probleem aan en kan geen oplossing bedenken. Bij het uitgieten van zilver in een staaf spat wel eens het gesmolten zilver uit het gietijzer. Het gietijzer is van te voren, precies zoals je het ook in je boek beschrijft, licht geolied en verwarmd voordat er uitgegoten worden. Uiteraard heb ik me beschermd met een leren lasschort en veiligheidsbril maar het is telkens weer schrikken als het gebeurd om maar niet te spreken over het materiaalverlies wat je ermee hebt. Waar ligt dit aan?

  38. goud-smeden.nl schreef:

    Hallo Tom;

    In principe kun je zilver gewoon smelten zonder borax te gebruiken. Dat werkt prima. Moet geen probleem geven wanneer je even zonder Borax zit. Borax wordt gebruikt om oxidatie met koper te verminderen/voorkomen, en gebruikt vooral bij het solderen als vloeimiddel. Wanneer je het smelten en gieten beheerst kun je het ook best wel een keer zonder. Let er wel op dat je het smelt niet onnodig heet houdt maar dat is eigenlijk altijd wel zo. In huis weet ik zo geen middeltje te vinden ter vervanging. Wel kun je het bijna overal kopen. Vraag maar eens bij de drogist en anders bij een apotheek. Wel bij een apotheker die zelf medicijnen maakt/samenstelt.

  39. Tom schreef:

    Beste Goudsmeden.nl

    Ik wil graag oud zilver smelten maar kan momenten onmogelijk aan borax komen. Zijn er huis producten die als alternatief kunnen dienen? Heb veel tot mijn bereik hier, alleen geen borax.

    Vriendelijke groet,
    Tom

  40. goud-smeden.nl schreef:

    Hoi Margot;
    Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je basisvorm eruit ziet waarvan je de mal wilt maken. Je hebt het over textiel acryl, is dit dan als stof waarmee je een afdruk in een metalen plaat hebt gewalst of iets dergelijks of is het een of elkaar gevouwen pakketje van stof waarvan de achterkant plat is…
    Ik zal het zoveel mogelijk proberen te beantwoorden..

    Het model in klei drukken en daar gesmolten zilver of goud overheen gieten gaat mischien wel maar is niet zo eenvoudig als het zo lijkt. Het wil niet graag goed uitvloeien en zal als een dikke druppel blijven liggen om de klei. Op hete klei gaat het wel al iets beter dan op koude. Ik heb het wel eens wat mee geprobeerd maar vond het niet zo’n geweldig resultaat geven.
    In het geval dat je basisvorm van materiaal is gemaakt van materiaal dat verbrand bij 300 graden. Dan kun je het in het in een cuvette ingipsen en uitbranden. Dan d.m.v. Slingergieten een origineel gieten. Van dit origineel, dat van hard metaal is, kun je dan een rubberen mal maken om daarmee naar behoefte telkens wasmodellen te maken. Deze wasmodellen boom je dan op en kunnen dan met slingergieten afgegoten worden.
    Of je gebruikt zo’n gegoten origineel om met de Delftse zandgietmethode telkens te gieten.
    Ook kun je met twee-componenten siliconen een afdruk maken. Giet, nadat deze afdruk is uitgehard, er wat gesmolten was op en laat het uitharden. Gebruik de wasafdruk dan om te slingergieten of om er een afdruk mee te maken voor de Delftse zandgietmethode.
    Wat ook nog kan is in sommige gevallen het origineel enkele keren in te smeren met zilverkleipasta, dit te laten drogen en dan uitbranden. Daarna de zilverklei doorverwarmen om het af te bakken.

    Zo zijn er meerdere opties mogelijk. Ik hoop dat je hiermee vast vooruit kunt. Heb je toch nog vragen dan hoor ik het graag
    Mvg. Addy

  41. Margot Crombeecke schreef:

    Hallo Addy,
    Ik ben druk bezig met het verzinnen van vormen en materialen om die vervolgens op maandag bij de smeltkroes te gaan gieten. Ik heb nu een paar mooie structuren gemaakt en wil daarvoor een mal maken, de achterkant is plat, dus geen 3D vormen, ik heb nu gelezen dat je die in klei kan drukken of overgieten met silicone. Wat kan ik het beste gebruiken volgens jou. Het gaat om vormen uit textiel acryl.

    Groetjes en fijne paasdagen
    Margot

  42. goud-smeden.nl schreef:

    Wanneer je net bent begonnen met het goudsmeden zou ik nog niet teveel gereedschap aanschaffen. Er is van alles te koop maar je hebt in het begin nog niet zo heel veel nodig. Ik ga er vanuit dat je het gereedschap bedoeld om thuis mee vooruit te kunnen werken, zeg maar het handgereedschap. In ieder geval een beugelzaag. Koop niet een beugelzaag waarmee gefiguurzaagd wordt. Deze hebben een te lange bocht. Dat zwabbert te veel. Verder heb je uiteraard ook ijzerzaagjes nr. 3 en nr. 0 nodig voor je beugelzaag. Een vijlplankje, tangetjes zonder ribbeltjes aan de binnenkant (Schenentang, spitsbektang, platbektang en een rondbektang), een halfronde vijl kap 1, naaldvijltjes, halfronde schuurlatjes en losse vellen met grofte ca.500, een kraspen met het liefst aan de achterzijde een bruneerstaaltje. Verder is een handzaam kleine boormachine wel handig om te hebben en boortjes van 0,7 mm met een schachtmaat van 2,35 mm. Wanneer je dit hebt kun je thuis best al wat vooruit

  43. Diana schreef:

    Omdat ik pas ben begonnen met de cursus, vraag ik me af wat voor gereedschap ik het beste aan kan schaffen om thuis wat “huiswerk” te kunnen maken.

  44. goud-smeden.nl schreef:

    Beste Hr. Hans Bos;

    Bij het gebruik van een Little Torch ( ook wel een microflame genoemd) is het inderdaad, dat er zuurstof i.p.v. lucht bij de vlam toegevoegd moet wordt. De gedachten om voor de zuurstoftoevoer een zuurstofconcentrator te gaan gebruiken is prima. Wanneer een zuurstofconcentrator medisch gebruikt wordt draait deze dag en nacht en moet tot meer dan 98 % zuiveren zuurstof filteren uit de lucht. Zorg er dus voor dat er altijd voldoende aanvoer van verse lucht is. Wanneer de Zuurstofconcentratoren minder zuiveren zuurstof afgeven is dat nog steeds geen probleem voor de Little Torch. Een ideaal afgestelde vlam heeft meer dan overcapaciteit. Bij navragen hierover is mij verteld dat alles nog prima blijft functioneren zels wanneer de zuurstof die de concentrator afgeeft een zuiverheid heeft van 65%. Dan is er nog steeds geen probleem. Wanneer het ooit toch zover is dat u denkt van… de vlam is niet meer i.o. dan is het zaak eerst de filter te vervangen van de zuurstofconcentrator. Maar dat zal, bij normaal gebruik, best wel nog een heel tijdje kunnen duren. Wij hebben nl. een heel ander gebruik dan patienten, die ongeveer na 9-12 maanden het filter moeten vervangen. Informeer even bij de leverancier van de brander of u tussen de slangen, vlammendovers moet plaatsen.

  45. Hans Bos schreef:

    beste heer van der Ven,
    Op dit moment werk ik met een Sievert brander. Graag daarnaast zou ik ook willen gaan werken op een Little Torch van Smith. Mijn vraag is of een zuurstofconcentrator (voldoet) in combinatie met propaangas. Daarnaast welke veiligheidseisen moet ik in acht nemen. Ik begrijp dat er ook met een zuurstoffles kan worden gewerkt maar ik wil eigenlijk geen verplichtingen zoals abonnement van huren e.d..
    wat adviseert u mij er van uitgaande dat de zuurstofconcentrator dezelfde mogelijkheden biedt.
    Ik hoor graag van u.

    Alvast bedankt.
    Hans

  46. goud-smeden.nl schreef:

    Dat klopt. Door boorzuur te gebruiken wil het soldeer iets minder goed uitvloeien. Breng gewoon nog wat extra Borax aan op de plek waar het soldeer niet wil vloeien en je zult zien dat het dan wel gaat. Let wel op dat er geen stenen in het werkstuk zitten. Door opnieuw (koude) Borax aan te brengen kunnnen aanwezige stenen knappen. Zitten er stenen in en moet er borax extra worden toegevoegd, laat het werkstuk dan eerst aan de lucht afkoelen, breng dan het borax aan en verwarm het dan weer.

  47. Robert Haselaars schreef:

    Ik wilde graag de volgde vragen;
    Tijdens het maken van een hanger worden bepaalde onderdelen voorgepolijst. Tijdens het afsolderen van de hanger breng ik voldoende boorzuur aan op het werkstuk. Ik heb de indruk dat dit het uitvloeien van het soldeer bemoeilijkt. Is dat inderdaad zo of lijkt dat maar?

  48. goud-smeden.nl schreef:

    Beste hr. Nieuwenhuis

    Zeer waarschijnlijk zijn dit verontreinigingen in het smelt. Goud is veel zwaarder dan de eventueel aanwezige verontreinigingen. Deze verontreinigingen zullen na het gieten aan de buitenkant van het goud geconcentreerder aanwezig zijn. Vooral in de gietkop. Het kan ook zijn dat de verontreinigingen iets of wat aan de zijkant van de gietstaaf zit. Dit toont zich door kleine, vooralsnog ondiepe scheurtjes in het materiaal. Je kunt proberen de rand van de gietstaaf met een microflame te smelten. De verontreinigingen verbranden dan uit het smelt. Anders zit er niets anders op dan de staaf opnieuw helemaal weer te smelten met zout of smeltpoeder toegevoegd. Nog een optie is om bij de plek waar de scheurtjes ontstaan, wat materiaal weg te vijlen.

  49. Jacob Nieuwenhuis schreef:

    Beste hr. v.d. Ven

    Ik heb een vraagje over het volgende probleem. Na het gieten van goud in staafvorm heb ik het materiaal voorgesmeed en gegloeid. Daarna ben ik in octogone vorm gaan walsen. Tijdens dit walsen ontstaan er aan de randen van de octogoondraad op sommige plaatsen kleine scheurtjes. Hoe kan dat?