Vragen goudsmeden


Heeft u vragen over het goudsmeden, dan stel ik u in de gelegenheid deze hier te stellen. Snel en eenvoudig kunt u kunt u gebruik maken van de digitale Helpdesk. De door u gestelde vraag zal zo spoedig mogelijk persoonlijk door mij worden beantwoord. Het antwoord is boven uw gestelde vraag terug te vinden.

Na het plaatsen van uw vraag wordt u nog gevraagd een Captcha-code na te type.


Stel een vraag aan de helpdesk!


*

Captcha Captcha Reload

68 berichten onder Vragen goudsmeden

  1. goud-smeden.nl schreef:

    Je hoeft alleen maar ergens in de scheen een holletje te maken, bijvoorbeeld door erin te boren. Dan het as erin. Dicht de bovenkant weer af door er een draadje in te duwen en dan dicht te solderen. Er mag geen as komen op de soldeernaad. Je kunt de dichting natuurlijk ook maken in een andere legering zoals goud. Of door in het geboorde gaatje schroefdraad te tappen en daarna met een schroefje dicht te schroeven. Ik zou de scheen ongeveer 2 mm dik maken om dit zo te kunnen maken.

  2. Melina schreef:

    Hoe kan ik het beste een beetje as in een zilveren band ring verwerken, zonder er een buisje of iets in te moeten plaatsen?

    Welke minimale dikte voor het maken van de ring raad u aan?

  3. goud-smeden.nl schreef:

    Je kunt de draad ondersteboven in een vuurpincet klemmen en dan direct aan de punt van de draad een bolletje aansmelten. Deze hangt er dan als een druppel zilver aan. Je hoeft dus niet te solderen. Bij een hol zilveren balletje druk je de draad in de opening van het balletje en soldeert het vast. Als er geen gaatje in zit dan zelf eerst een gaatje boren. Bij een massief bolletje vijl je een klein vlakje aan het balletje. De kopse kant van de draad vijl je mooi haaks en vlak. Maak dit gedeelte nat met Borax en droog het in de vlam. Leg het balletje in een kuiltje met de vlakke aangevijlde kant naar boven. Breng hierop ook wat Borax. Maak de Borax van de draad warm, neem daarmee je pioentje op. Maak dan het balletje warm en plaats de draad met daaronder het soldeer op het aangevijlde vlakje. Dan doorverwarmen totdat het soldeer uitvloeit.

  4. eveline schreef:

    hoe soldeer ik een bolletje op een draad, zilver

  5. goud-smeden.nl schreef:

    Welk smeltkroesje je gebruikt maakt niet zoveel uit. Beide zijn geschikt. Bij het gebruik van een grafieten kroes wordt het allemaal wat sneller heet omdat het grafiet makkelijker hitte teruggeeft aan het goud. Ook zie je beter de hitte van de vlam in de kroes omdat het rood opkleurt. Kies liever voor een diepe kroes i.p.v. een ondiepe. Het smelt kun je dan makkelijker “walsen”. Dat is het in beweging houden van de vloeistof voordat je het uitgiet.

  6. Peggy schreef:

    Beste,

    Wij zijn goud aant omsmelten en willen graag de onzuiverheden eruithalen maar welk smeltkroes kunnen we daar nu het beste voor gebruiken grafiet of keramisch.
    Elkekeer als we denken de slak er goed af te hebben is het goud weer omhuld met (koper ) we gebruiken borax en soda bij smelten.

    Mvg peggy

  7. goud-smeden.nl schreef:

    Je kunt hetzelfde goud zonder problemen telkens weer omsmelten. Wel de regel blijven toepassen. Gaat er iets niet goed dan komt dit niet door het omsmelten maar door invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld dat er andere ongewenste metalen in je smelt terecht komen.

  8. Danny schreef:

    Beste, hoeveel keer mag je hetzelfde goud omsmelten, alvast bedankt mvg Danny

  9. goud-smeden.nl schreef:

    Je mag ervan uit gaan dat het goed met enkel zilver en koper is gelegeerd. Toch mag je als bijzet ook andere metalen gebruiken. Wel met het gehalte blijven kloppen. Je weet dus nooit zeker of er goud tussen zit dat is gelegeerd met bijzet waarmee het bros wordt. Maar normaal gesproken is dit niet het geval. Gaat het tijdens je werkzaamheden scheuren dan heb je mogelijk niet goed gegloeid en het daarna niet vlug genoeg afgelest. Goed gloeien is niet heel erg heet verhitten en heel lang zo heet houden.Als je dat doet dan ontstaat er een klristalgroei in je goud. Grotere kristallen maakt het goud harder. gewoon net rood gloeien en meteen aflessen. Te vaak gloeien is ook niet goed. Gloei na 50-60 % vervormen. Dan gloeien. Houd telkens dezelfde walsrichting aan. Mocht het toch niet helpen, dan je smelt bestrooien met een laagje smeltpoeder of keukenzout. Dit reinigt je smelt. Witgoud smelten geeft vaak problemen met brosheid. Dit moet je nooit smelten op houtskool of grafiet. Daar wordt het bros van.

  10. Sanneke schreef:

    Goedemiddag,

    Ik heb een oude ring van iemand gekregen in het 14 karaat goud. Nu wil ik deze omsmelten om er uiteindelijk een nieuwe ring van te maken. Alleen ik heb dit eerder gedaan en toen kreeg ik het niet goed voor elkaar, omdat het goud telkens brak als ik het daarna door de wals heen haalde.
    Zijn er tips om dit nu te voorkomen? Hoeveel nieuw goud moet ik er bijvoorbeeld bijvoegen? En kan ik hier het beste grenailles voor gebruiken?
    Alvast bedankt!

  11. goud-smeden.nl schreef:

    In theorie wel. Alles wat vloeibaar is verdamp. Vloeibaar goud ook. Er kan na smelten en uitgieten iets verdamp zijn. Maar de gehele legering dampt in, en of de bijzet in het goud meer indampt dan het goud zelf zal minimaal merkbaar zijn.

  12. Stef schreef:

    Kun je een karaat verschil krijgen na het gieten van oud goud

  13. goud-smeden.nl schreef:

    Zo te lezen lijkt het mij op verkoperde plaat van bijv. brons of messing. Het verkoperen wordt o.a. gedaan om een betere stroomgeleiding aan het oppervlak te hebben.

  14. Marianne schreef:

    Ik ben aan het experimenteren met foldforming. Nu heb ik een plaatje metaal dat aan het oppervlak lijkt op rood koper, als ik het doorzag is de doorsnee geel. Als ik het verhit, oxideert het bijna egaal antraciet. Wat voor een legering zou dit kunnen zijn?

  15. goud-smeden.nl schreef:

    Goudlegering heeft goud, zilver en koper. Er ontstaan in de legering ook mengkristallen. Dit maakt het scheiden in een smelt niet eenvoudig. Wel kun je de gesmolten goudlegering heel lang vloeibaar houden en rustig laten staan waarna er na afkoelen concentratievetschil boven en onder in het blok is te zien.

  16. Casper schreef:

    Misschien domme vraag, ik was altijd slecht in schei wiskunde en natuur.

    Kan je aangezien zilver en goud ieder een flink ander smeltpunt hebben, deze niet scheiden in een electrische/kroes smeltoven?

    Gewoon mijn hersenspinsel, eerst alles smelten, deze smelt gewoon weer lekker laten afkoelen, tot het smeltpunt van in dit geval zilver, want beide hebben een andere dichtheid. Of is het niet zo dat goud in principe zinkt ten opzichte van zilver. Ik denk dan dat je op die manier hetgeen dat nog vloeibaar is op het zilversmeltpunt, bovenop hebt, dit kan afgieten, of al eerder dan het moment dat goud weer volledig hard is. ( ivm evt breken van de kroes ) .

    Na het afgieten van zilver, langzaam weer opstoken naar Goudsmelt punt. En je hebt een hoger karaat.

    Zal wel niet :)) of…

  17. goud-smeden.nl schreef:

    Dat kan maar de buis kun je net als een strip tot een ring buigen en smeden. Dan zal het knikken. Je zult de buis eetst moeten vullen met heel fijn zand en dan vormen tot een ring. Of het uiteinde van een stang met dezelfde diameter als de binnendiameter van de buis voor min. 1/4 in de juiste bocht buigen. Dan met behulp van je trekbank en een trekijzer de buis over dr stang vooruit duwen , door de bocht heen. De buis vormt zich dan als een wokkel.

  18. Rebecca schreef:

    Kan je een zilveren buis gebruiken om daarvan een ringband te maken?

    Ik heb een opdracht gekregen om hierin haar van de overleden persoon in te zetten en dan dat het een simpele as-sieraad wordt.

  19. goud-smeden.nl schreef:

    Mogelijk hebben ze zoiets nog op de Vakschool in schoonhoven liggen. Misschien ook bij zilvermuseum in Schoonhoven.

  20. Nicole van der Wolf schreef:

    Zijn er ergens voorbeelden van het oude staatsexamen te vinden?

  21. goud-smeden.nl schreef:

    Daar kan ik waarschijnlijk wel wat over vertellen. Ik stuur via de mail mijn tel.nr. Dan kun je me wel bellen voor verdere info.

  22. Eva-Luz Bettens schreef:

    Beste

    Ik ben student interieur architectuur en ontwerp een werkplaats in combinatie met een woonplaats voor 5 edelsmeden, gelinkt aan de 16-17e eeuw. Heeft u informatie over de geschiedenis van het interieur/ atelier die nuttig kunnen zijn als inspiratie/ referentie? Wat zijn de functies en benodigdheden waaraan zo een atelier moet voldoen? Zijn er bepaalde materialen of kleuren die vanzelfsprekend zijn?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Met vriendelijke groeten
    Eva-Luz Bettens

  23. goud-smeden.nl schreef:

    Bij inleveren van edelmetaal wordt 1-malige smelt en essaieerkosten gerekend. De prijs zult u na moeten vragen bij de groothandel die het daadwerkelijk doet. Het zal waarschijnlijk rond de 350-380,- liggen. Dan krijgt u exact door hoeveel van welk edelmetaal er door u is ingeleverd en tegen welke waarden. Kosten voor omsmelten bij een goudsmid moet u echt bij die goudsmid zelf navragen.

  24. Corina Evertse schreef:

    Geachte heer/mevrouw,

    Kunt u aangeven wat de gemiddelde smeltkosten voor het omsmelten van zilveren object? Bijvoorbeeld met kilogram? Of betreft de kosten een percentage van de netto-opbrengst zilver?

    Ik verneem graag van u.

    Met vriendelijke groet,
    Corina Evertse

  25. goud-smeden.nl schreef:

    Met een vlaksteker kun je het wegsteken. Wel voorzichtig bij het goud dat je het niet beschadigd. de steen is heel hard en kan er wel tegen.Je kunt het beste schrapen met de steker, niet steken. Bij steken kan het gebeuren dat de punt hapjes uit het goud haalt. Het kan ook best lukken met een breekmesje. Schraap het kunststof weg door het mesje naar je toe trekken.

  26. Lies schreef:

    Ik heb een gouden ring met robijn waar plastic overheen gesmolten is (polyester stof). Hoe krijg ik dit er weer af? (Zo. Dom. Dit.)

  27. goud-smeden.nl schreef:

    Schenenband is een strookje goud of zilver waarvan je een scheen kunt maken. Vaak rechthoekig of halfrond van doorsnede.

  28. Peter. schreef:

    Waar wordt schenenband voor gebruikt ?

  29. goud-smeden.nl schreef:

    Je kunt zonder borax toe te voegen het smelten. Eerst het goud, daarna het zilver bij het smelt voegen.

  30. Patrik schreef:

    Ik wil graag een goudstuk van 5gram 24 karaat en een goudstuk van 17,7gram 21 karaat, terugsmelten naar 18 karaat.
    Na legeringsformule toe te passen moet ik hiervoor totaal 3,99999gram zilver toevoegen.
    Hoeveel gram borax moet ik hieraan toevoegen of kan ik het gewoon kaal terugsmelten?

  31. goud-smeden.nl schreef:

    Je kunt ermee naar een plaatselijke goudsmid of juwelier. Daar kunnen ze een prop in stoppen van was. Die eruit halen en dan dat gieten in 18 krt goud. Daarna de gouden stop erin en vast solderen. Wat het kost? Dat antwoord kan de maker je zeggen.

  32. Jeroen B schreef:

    Hallo ik heb een gouden ring 18 k 10.5 gr van een indianen opperhoofd
    Ik zou deze aan de achterkant graag laten opvullen met 18 k goud zelfde als de ring is hoeveel zou dit kosten en waar kan ik dit het beste laten doen
    Ik zou een foto toe kunnen sturen van de gouden ring

    Mvg jeroen b

  33. goud-smeden.nl schreef:

    Om de waarde te weten van hetgeen u omschrijft zal het bij de waarborg getest moeten worden. U omschrijft verschillende producten die in de baar gesmolten zijn. Het edelmetaalgehalte is dan ook volledig onbekend.

  34. Franka schreef:

    Ik kan een goudbaar kopen van omgesmolten goud van
    Sieraden munten nuggets goudstof etc is dit te vertrouwen en zo ja wat is dan de gram prijs.
    Mvg franka

  35. goud-smeden.nl schreef:

    Ja hoor. Zo liggen ze ook precies in elkaars verlende. Ik zal nog een stapje verder gaan. Leg de 1e plat op zijn zijkant neer. Warm de ring matig op. Koel de zijkant van de ring dan meteen af met een nat kwastje met borax. Warm weer lichtjes om het weer te drogen. Herhaal het eventueel nog een keer. Er moet i.i.g. overal op de zijkant van de ring een dun wit laagje borax achterblijven. Wals je plaatsoldeer zo dun mogelijk uit en knip er zo klein mogelijke pioentjes van. Leg er dan ongeveer 7 a 8 stks. op de borax. Breng de ring op temperatuur en laat de pioentjes net uitvloeien. Dit noem je “voorsolderen”. Dan bereid je de andere ring ook voor met borax. Net zoals de 1e. Laat het een beetje afkoelen. Leg de 2e ring op het soldeer van de 1e, tussen de 3 soldeerspelden. Dan alles echt opwarmen totdat het soldeer overal tegelijk vloeibaar is. Door het gewicht van de 2e ring zakt het strak op de 1e. Wil het echt niet uit zichzelf zakken, dan even tijdens dat het soldeer vloeibaar is helpen door het met de zijkant van de soldeerpen aan te duwen.

  36. edith schreurs schreef:

    hoi, je bedoeld de ring plat leggen, en dan de soldeerspelden tegen de zijkant ? kan ik twee ringen plat solderen op elkaar ? ik doe dat normaal rechtop.

  37. goud-smeden.nl schreef:

    Zet goed verdeeld op 3 plekken de ringen op elkaar met 1x dubbelgetwist binddraad van 0,3 mm. Trek het goed strak aan. Dan pak je je schenentang. De gewone lichte, en niet die om zware schenen te buigen. Pak hier de ringen mee vast. Tussen 2 stukjes binddraad, en met de gebogen kant van de bek tegen de binnenkanten van de ringen. De vlakke kant van de tang zit dus op de buitenkant van de ringen. Knijp een keer, dan tussen twee andere draadjes weer en dan nog een keer tussen de 2 laatste draadjes. Nu staan de rimgen gegarandeerd goed op elkaar. Nu kun je het solderen. Maar niet meer verschuiven. Nog een methode. Leg de eerste ring op een vlak horizontaal stuk van je houtskoolblok. Zet eerlijk verdeeld tegen de zijkant 3 soldeerspelden loodrech en strak er tegenaan. Wel eerst de kopjes van de spelden afknippen. Dan de tweede ring tussen de spelden op de andere laten zakken en je kunt solderen.

  38. Edith Schreurs schreef:

    Is er een tactiek om 2 ringen precies op elkaar te krijgen om te solderen.
    Ik zet twee ringen rechtop tegen elkaar aan tussen een soldeerpincet, maar het valt tegen om ze precies gelijk te krijgen.

  39. goud-smeden.nl schreef:

    Ringen met een soldeernaad moet je niet oprekken met een ringenrekker. Dat gaat niet. Maar daar ben je al achter gekomen lees ik. Ringen met een lasnaad daar moet je altijd een stukje tussen solderen. Lasnaden schuren open met oprekken. Nu wil je hey ieys opsmeden. Dat gaat wel. Tenminste een klein beetje zoals nu. Gebruik daarbij nooit een nylon of rubbeten hamer. Dat heeft weinig effect. Smeden doe je altijd met een gepolijste smeedhamer met een vlakke kop. Ofwel een planeerhamer. Als je het hamervlak telkens netjes evenwijdig aan het oppervlak vsn je ring houdt dan beschadig je de ring niet. Kunststof hamers veten veel te veel terug en hebben nooit een vlakke onbeschadigde kop. Daar kun je het oppervlak mee beschadigen. En dr ring aan het einde weer gloeien om de spanning eruit te halen. .

  40. edith schreurs schreef:

    ik heb een gouden ring iets groter gemaakt door deze eerst te verwarmen en daarna wat op te rekken met een ring vergroter. nu is de ring op het laatste moment toch nog geknapt, ik heb deze weer aan elkaar gesoldeerd. nu is de ring nog ietsie pietje te klein, enkele millimeters. kan ik de ring door te kloppen met rubberen hamer om tribulet nog groter krijgen ?

  41. goud-smeden.nl schreef:

    Je kunt het ook koud gebruiken alleen warm werkt het sneller.

  42. Eva schreef:

    Kan je vitrexpoeder ook koud gebruiken? Of werkt het enkel als je het opwarmt? Bedankt!

  43. goud-smeden.nl schreef:

    Dat kun je inderdaad proberen maar het is lastig het uitvloeien van het soldeer te begrenzen. Bij het later splitsen zal lossolderen niet makkelijk gaan. Het van elkaar afzagen gaat veel gecontroleerder. Als je een fijn zaagje bijv. 2/0 gebruikt gaat dat heel mooi. Ik zou kiezen om gewoon helemaal rond vast te solderen.

  44. edith schreurs schreef:

    ik wil twee gouden trouwringen aan elkaar solderen, de eigenaar van de ring wil dat zijn kinderen later de ringen weer uit elkaar kunnen laten halen. zou ik de ringen niet beter op een paar puntjes aan elkaar kunnen solderen ?
    raad je hard soldeer aan ?

  45. goud-smeden.nl schreef:

    Als ik het goed begrijp is je vraag hoeveel gewicht aan goud er zit aan een vergulden holle zilveren armband van 27 gram. Dat is niet zo te zeggen. aan dikte wordt er vaak ca. 3 micron max. aangebracht. Er zijn ook technieken waar ze een gouden buis over een zilveren buis heen trekken en dan de schakel maken. Dan is de goudlaag dikker. Maar ook dan kan je niet goed bepalen welke dikte ze hebben gebruikt. Tenzij je een stukje doorzaagt en dan goed de dikte opmeet. In alle gevallen blijft het een heel dun laagje.

  46. Joop peeters schreef:

    Hoeveel goud zit er in een holle gouden armband van 27 gram gevuld met zilver

  47. goud-smeden.nl schreef:

    Dat doe je echt goed. Zachter krijg je het dan niet. Mogelijk heb je al harder van zichzelf. Kan zijn door vreemde bijzet.

  48. goud-smeden.nl schreef:

    De steen onderin het water zetten en dan de nieuwe ring eraan solderen gaat niet lukken. Dan koelt alles te hard af. Coolpasta kan elleen zijn heel veel stenen kunstmatig nagekleurd. Ik weet niet of er alsnog iets met de kleur gebeurd. Het veiligste is steen eruit, dan solderen en steen opnieuw zetten.

  49. Peter de Koning schreef:

    Ik wil goud ontlaten. Verhit het tot kersrood en doe het in een bakje met spiritus. Het goud wordt niet zachter. Wat doe ik verkeerd?

  50. Marijke Peeters schreef:

    Ik heb een citrien steen in een zelfgemaakt zilveren zetkastje. Deze had ik schuin op een ring gesoldeerd. Ik heb het hele zetkastje met de ring er afgezaagd en wil dit geheel nu op een andere zilveren ring solderen. Kan dit? Evt met coolpasta? Of zorgen dat de citrien op de een of andere manier onder water blijft?

  51. goud-smeden.nl schreef:

    Altijd aan de buitenkant je soldeer aanbrengen. Vanaf die kant kun je er makkelijk bij om eventueel af te werken. Gebruik bij voorkeur geen soldeerpasta. Je kunt er onvoldoende mee doseren. Leg, verdeeld over de ringen, ca. 9 kleine pioentjes die je knipt uit plaat of draadsoldeer neer. Netjes uit laten vloeien. Daarna kun je er voor kiezen om tussen de twee ringen in met een heel fijn zaagje een kleine groef in te zagen. Daarmee accentueer je dat het twee ringen tegen elkaar zijn. Voor de zekerheid de gravure aan de binnenkant voorzichtig insmeren met brusselse aarde om het risico af te schermen dat er per ongeluk soldeer in vloeit. Waar brusselse aarde zit kan immers geen soldeer meer in terecht komen. De brusselse aarde mag niet op de soldeernaad komen.

  52. edith schreurs schreef:

    ik wil twee gouden ringen aan elkaar maken, twee normale standaard ringen.
    ik wil aan de binnenkant de gravure behouden mijn vraag is of ik ze het beste van binnen uit aan elkaar kan maken of van buiten uit, ik soldeer deze met goudpasta.

  53. goud-smeden.nl schreef:

    Klopt. Verzilverd en verguld materiaal kan prima getrommeld worden. De stalen kogeltjes bruneren als het ware het oppervlak. Er gaat dus niets vanaf zoals tijdens polijsten. Let er wel op dat de trommel goed schoon is. Met trommels worden soms ook stenen glanzend gemaakt. Hierbij worden poeders en ceramische korrels gebruikt. Dat zou ik niet doen met double en verzilverd materiaal

  54. goud-smeden.nl schreef:

    Het verkleuren gaat weg in het zuur. Je zult daarna de ring ook nog polijsten. Mocht de verkleuring toch nog niet helamaal weg zijn dan na het polijsten zeker.

  55. goud-smeden.nl schreef:

    Een ring hoort te passen bij aankoop. Natuurlijk heeft de juwelier niet alle ringen op maat liggen. Dan wordt de ring voor je besteld of de ring wordt op maat gemaakt. Zo hoort het te gaan.

  56. Ineke Spruit schreef:

    Hoi Helpdesk,

    Kan plated zilver in de polijsttrommel?

    Vriendelijke groet,
    Ineke Spruit

  57. Edith Schreurs schreef:

    Gouden ring verkleurd rose na verhitten, gaat dat na zuurbadje weg?

  58. chantal schreef:

    ik heb 2 weken gelden een gouden ring gekocht deze was 400 euro in de winkel zei ik al voelt wel te groot nee hoor zei de verkoopster vingers worden dikker in de loop van de dag dan zou die te stak gaan zitten ring 2 dagen omgehad viel de ring al af weer terug naar de juwelier zou de ring kleiner worden gemaakt nieuwe bestellen kon niet omdat ik de ring al gedragen heb. nu wil de juwelier dat ik de verkleining ga betalen terwijl de verkoopster toen zei valt onder de garantie. heb de ring van mijn man gekregen voor 35 jarig huwelijk maar nu heeft de ring een andere waarde gekregen wat ik zo jammer vind.
    wat vind u

  59. goud-smeden.nl schreef:

    De oorzaak van het weglopen van de grees zit hem in de bolfrees zelf. In het punt van de bolfrees komen alle snijvlakken samen. Precies daar snijdt de frees niet. Hoe verder ervan af, des te groter de openingen tussen de snijvlakken wordt. Frees je exact loodrecht op het oppervlak dan kan de frees net niet goed daardoor verspanen. En de draairichting van de frees is evenwijdig aan het oppervlak van het materiaal. Deze twee zaken zorgen voor weglopen van de frees. Gebruik een bolfrees dus niet exact loodrecht op het oppervlak. Houdt de frees enigzinds onder een hoek. Je zult al snel merken dat het dan niet (of een stuk minder) meer gebeurd. Je kunt anders (extra indien mogelijk) met een centerpons een putje maken waardoor het weglopen minder wordt. Neem ook niet meteen je uiteindelijk te frezen maak maar begin kleiner om dan opbouwend te werken.

  60. Jari schreef:

    Ik heb een slag in mijn handstuk, hierdoor lopen bolfreesjes continu weg. Is dit een kwestie van een nieuw handstuk of hangmotor slang?
    Ik heb al meerdere oude handstukken gebruikt die hier liggen maar ze houden allemaal de kleine slag.

    Mvg Jari

  61. goud-smeden.nl schreef:

    Even leegmaken en goed de randen weer vormen. Dan weer vullen en gaan gebruiken. Uiteindelijk neemt de trommel weer zijn goede vorm aan.

  62. isabella melis schreef:

    ik heb mijn polijsttrommel even niet gebruikt en nu sluit hij niet zo goed. Wat kan ik doen?

    met vr groet
    Isabella Melis

  63. goud-smeden.nl schreef:

    Natuurlijk kun je dat gewoon vragen. Ook als je de ring daarna weer ophaalt. Kun je zien wat er netto aan goud is bijgekomen of afgegaan. Je kunt er verder niet veel mee. Een naadloze ring kan zonder stenen kan soms worden opgerekt. Dat wil niet zeggen dat je daar minder voor betaalt. Het proces kan doot tussentijds weer zachtgloeien vam de ring soms zelfs meer tijd in beslag nemen dan er een stukje goud tussen te solderen. Maar je kunt ook gerust even andere sieraden laten wegen waar niets aan hoeft te gebeuren. Is zo gebeurt en kan soms handig zijn om een idee te krijgen wat bijv. de waarde is om het wel of niet te laten verzekeren.

  64. Antonia Vogels schreef:

    Als ik een ring naar een goudsmit breng, om te vergroten, wordt deze dan eerst gewogen of is dat een vraag die je niet kan stellen?

  65. goud-smeden.nl schreef:

    Alluminium gaat scheuren en kun je niet uitgloeien als het harder wirdt door koudvervormen. Walsbaar metaal dan moet je denken aan koper, messing, alpaca, goud, zilver, platina. Je kunt de eigenschappen van het gewenst metaal nakijken op bijv. internet of het walsbaar is.

  66. Suzie schreef:

    Op de cursus edelsmeden staat een wals die lijkt op de Durston combiwals voor draad en plaat.
    Kan aluminium daarop gewalst worden?
    Welke metalen mogen daar niet gewalst worden?

  67. goud-smeden.nl schreef:

    Een goudkeur bestaat uit een klein eikenblaadje het daarin het getal 585 dat staat voor 585 van 1000 delen puur goud ofwel 58,5 %. Staat voor 14 karaat (14/24e). Kan ook 18 krts gestempeld zijn dan staat in het eikenblaadje 750 is dus 75 % puur goud (18/24e)

  68. Diana schreef:

    Goedemorgen.

    In mijn armband staat het merk A52
    Is dit goud?